torsdag 29. januar 2015

Om kosthold og helse og sånn...

Jeg tenkte å ta en liten oppsummering på kosthold, vekt og sånn. Sist på fjordåret starta jeg jo opp med ekstra streng lavkarbo, og førte nøye regnskap over vekt og blodsukker. Målet på 6,5 kg virket veldig realistisk, men jeg klarte det ikke... 

Dette er det flere grunner til, de fleste for personlige til å ramses opp her. -Men jeg fikk jo testet viljestyrken min grundig, og den var rett og slett ikke god nok. Det startet ironisk nok etter sjekk hos legen min, der blodsukkeret ble målt til 5,8 på langtidsprøva! Ble veldig glad, men desverre førte dette også til at jeg startet å tenke: nå går det jo så bra, da kan jeg jo spise en is / smake på litt kake, osv... Desember ble en "dritt"-måned, og innen jeg klarte hekte meg inn igjen ei uke uti januar hadde jeg gått opp 4 kg. Jeg trur personlig at desember må være den vanskeligste måneden for oss som ikke vil skeie ut. Det er jo så mye forberedelser, grøtfester, baking og sammenkomster. Jeg bestemte meg etterhvert for å ikke gjøre en krise ut av det, og heller ta grep igjen på nyåret. Det viste seg jo å være vanskeligere enn antatt (selv om jeg burde visst det) å komme inn igjen i gode vaner. 
   Men jeg klarte det tilslutt :) Nå skal det innmari mye til at jeg skeier ut igjen, nettopp fordi det er så vanskelig å komme innpå igjen. Jeg prøver å finne gode alternativer hvis jeg vet det blir servert ting jeg ikke kan spise om jeg er borte, og har hatt med meg egen muffins og evt rundstykke ved flere anledninger. Det har fungert veldig bra, håper bare ikke de jeg har vært hos blir lei seg når jeg ikke "vil" spise det de har laget... 




Min plan fremmover nå er å fortsette som jeg gjør, med lavkarbo mat, og ganske strengt og. Vil veldig gjerne nå målet mitt fra i fjord høst, som nå er på seks kilo før jeg er på målvekt. Det kan virke latterlig lite for mange, og det skjønner jeg. -Men de siste kiloene er så seige... Sjøl om jeg er tålelig fornøyd nå vil jeg klare det! Det er blitt et symbolsk tall for meg, for da har jeg tilsammen gått ned eksakt tjue kilo! -Og jeg er helt på en prikk på idealet om at vekta skal være lik høyden minus 100. Dette gir meg stor motivasjon, at det er så runde og fine tall. -Og helseeffekten såklart, er jo minst like viktig. Jeg merker jo hvor bra jeg har det nå, når jeg spiser skikkelig lavkarbo og trener 4-5 dager i uka. 




For å få litt hjelp med energi-regnskapet har jeg skaffet meg Lifesum på mobilen. Denne appen er veldig enkel å lære seg, og man kan rett og slett scanne inn strekkodene på maten for å registrere den. -Liker den veldig godt! Den regner ut riktig mengde proteiner, fett og karbohydrater i forhold til mengen kalorier. Litt som diett.no, bare enklere, og på mobilen! 


Jeg kommer nok ikke til å poste veierapporter og sånn nå, men kanskje litt oppsummering etterhvert. Mest for min egen del egentlig, arti å se tilbake på ;) Jeg har fortsatt med å føre dagbok over blodsukkeret fastende på morgenen, samt vekta hver mandag morgen. -Det er i hvertfall skikkelig motiverende!


Nå er det bare å henge på, og ikke falle av lasset!! 

-Tvi-tvi!

Klem

1 kommentar:

  1. Je syns du er tøff! Å at du har med egen mat/kake på geburser og lignende trur je itte noen reagerer på :) Lykke tell, og stå på! ;) <3

    SvarSlett