onsdag 22. august 2012

Tjukksnipp

Av og til er det gøy å prøve noe man ikke har gjort før, ihvertfall hvis det blir sånn tålelig vellykket resultat... 



Knekkebrød har jeg bakt før, så det var ikke noe nytt... 
Det er faktisk bare 2. gang jeg følger denne oppskriften, 
den er veldig bra :) 


bilde er lånt fra etliteland.blogspot.com

Men det som var enda nyere for meg, var å bake tjukksnipp! Det er veldig vanlig med snipp her i traktene, og jeg har vært veldig glad i det så lenge jeg kan huske. Så da var det vel på tide å prøve seg sjøl...
   Det er visst aller best å bake av råmelk, helst fra 3. eller 4. melking etter siste kalv. Nå er vi faktisk så heldige å ha små kalver, så det var en smal sak. Det er faktisk på grunn av all denne melka at vi baker tjukksnipp i disse dager, både svigermor, hennes mor, noen flere av hennes døtre, og jeg :) 

Da vi spurte noen av disse om de ville ha litt råmelk til baking var det nettopp tjukksnipp de nevnte, og oppskrifta er etter Thomas sin oldemor. Smitte-effekren var stor, og jeg ble revet med jeg også :) 
   Så i dag har jeg bakt tjukksnipp for aller første gang. Og jeg ble veldig godt fornøyd med resultatet, smaken og innsatsen. De ble litt skeive og rare siden jeg ikke hadde noe å skjære etter, men tok det på frihånd. De ble også litt tørre utenpå, fordi jeg måtte ta ei lita pause etter utbaking for å gi kalvene lunch-melka si <3

Jeg glemte å telle over hvor mange det ble før vi begynte å spise av de, men jeg bakte av en liter melk. Dette fordelte jeg på ca halvparten med sukker og kanel på, og resten uten. Av siste deigresten lagde jeg ett lite te-brød, for jeg gadd rett og slett ikke kjevle ut flere ganger, og det begynte å bli en del mel i deigen... 

Dette skal jeg prøve meg på flere ganger, øvelse gjør jo mester ;) 


Nå blir det hjemmebakte knekkebrød, 
strikking og tv-kos resten av kvelden :)

Klem fra bakstekjærringa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar