tirsdag 22. januar 2013

Vårstell av pelargonium

I dag har jeg "ryddet" litt i vinduskarmen på stua. Jeg har nemlig seks pelargonium stående der som trengte litt vårstell og opprydding. Jeg fikk de som avleggere i fjord vår, og de har vokst seg store og fine i løpet av sommeren og høsten. Nå i vinter har de hatt en slags pause, mistet mye blader og ikke blomstret. Slik er det jo med mange planter nå på vinteren. 
   -Men nå går det jo mot lysere tider, og plantene våkner ettervert opp av vinterdvalen. Og da er det jo lurt å passe på å beskjære, ta avleggere og rydde opp litt. Jeg tok ikke like mye av alle, de har jo vokst seg veldig ulike i fasong. Men alle har vel igjen noen grønne blader, noen mer enn andre. 


Nå blir det spennende å se hvordan (og om) de vil vokse denne sesongen. Håpet er jo at de vil bli tettere og finere i veksten, og danne flere grener enn de hadde sist sommer. 

De avkappede grenene blir til nye avleggere, i ett annet hus hvor det ikke fins  så mange slike planter som her. Jeg hadde ni, har gitt bort tre forrige sommer, og synes fortsatt jeg har mange nok. Men jeg liker at jeg har like planter i de tre stuevinduene som henger sammen, synes det gir et ryddigere uttrykk.. Der er det også mest lys, så pelargoniaene trives godt :)

Klemmer fra Ingrid...
... som lengter mot vår...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar