HMS:
*Få en grunnleggende forståelse for daglig HMS arbeid og kunne iverksette egne tiltak for å redusere risiko for skader, ulykker og belastningsmidler.
*Redusere risiko for at det skal oppstå brann og kunne bruke slukkeutstyret på gården.
TINE:
*Praktisk rettet kurs, som omhandler fòring, brunst, sjukdommer og mjølketeknikk, og ikke minst, dyrevelferd.
*Besøk ute på fjøs for å prate mjølketeknikk og teste i praksis.
*Målet med kurset er å få forståelse for at jobben en gjør som avløser gjenspeiler seg i økonomi for bonden.
Hvilken økonomisk betydning det har for bonden hvis en ikke får kalv i kua, ikke rett mjølketeknikk og det at kua/kalven ikke får nok og riktig fòr.
For oss som er relativt unge var dette veldig nyttig lærdom. Vi har jo vokst opp på gård begge to, men vi har ikke vært borti så mye teori. Vi har vært med i det daglige stellet, og onnearbeid, men da har vi gjort som foreldrene våre gjør, og ikke lært så mye om hvorfor man skal gjøre sånn, eller hvorfor man ikke skal gjøre slik. Jeg hadde en del aha-opplevelser underveis, og synes jeg fikk mye "kjøtt på beina" når det gjelder denne typen kunnskap. Det gjaldt kanskje mest dyre-velferd-biten, og stellet og håndteringen av ku og kalv, men også en del HMS-stoff som en ikke tenker på i det daglige. Det var veldig godt å bli bevisstgjort på en del ting, og pennen ble flittig brukt under teoriundervisningen.
Vi fikk mange innspill og tips angående utstyr det er lurt å ha i fjøset for å lette det daglige arbeidet i fjøset. Fjøset vi var på besøk i i går hadde blant annet skinnegående melkeorganer, stativ til vaskeutstyret (i forbindelse med melkinga), og det finnes også utstyr å henge på til å frakte nyfødte kalver med. En kan også ha skinnegående fòr-utlegger, både med grovfôr og kraftfôr. Det er mange smarte grep man kan gjøre for å lette de daglige arbeidet, så en ikke sliter ut seg selv fysisk.
Det er godt og rart på en gang å ha kommet så langt at vi må begynne å forberede oss på slike ting. Vi krysser fingrene for at vi en dag vil få bruk for all denne ny-ervervede kunnskapen.
Ingrid
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar