søndag 26. januar 2014

Innspurt og blomsterdusj

Åh, det blir langt mellom innleggene her nå, men sånn er det når det er mye som står på... Jeg ser frem til roligere tider bare vi er ferdige med det vi har deadline på til i morgen, nemlig ombygginga i fjøset. Da kommer de på inspeksjon fra landbrukskontoret, så da må alt være i orden... Vi har hatt goood tid, men det står igjen litt som blir gjort nå i helga. Ting tar tid, og med kyr som skal ha stell, og traktorer som punkterer for å nevne noe, tar det ikke mindre tid heller... Men nå er det hvertfall siste innspurt, og min oppgave er å gjøre ferdig papirarbeidet. Mangler ikke mye nå, så dette skal nok gå bra! 
   Men akkurat som da jeg skulle lese til eksamen på skolen blir jeg litt for fort revet ut av konsentrasjonen, og "må bare" ett eller annet ;) -Hvilket nå har resultert i nydusja blomster, og at orkidèene (de to halvdøde jeg har) får prøve noe nytt. Jeg leste nemlig i en tråd på facebook i går at orkidèer trives bra kun i vann (!).Jeg er egentlig litt skeptisk, men fant ut at jeg ikke har så mye å tape på å prøve det ut. De ser mer døde enn levende ut nå, og det er ikke de første jeg har heller... Er ikke så flink med dem rett og slett. Så nå får vi se hvordan det går ;) 



Jeg tok med meg julestjerna, tre  leddkaktuser, ei lita palme og ei garderobeplante inn på badet og dusjet de i såvidt lunkent vann. Min erfaring er at de fleste planter liker dusjing, så lenge de ikke får vann inni blomstene sine. De blir så stramme, friske og fine etterpå! Geraniumene (jada, jeg vet at de egentlig ikke heter det),  skal jeg snart beskjære igjen, gjorde det på denne tiden i fjord, men det er vel egentlig i tidligste laget? Gikk bra i fjord da... 
   
   Når det gjelder håndarbeide har jeg flere ferdigstrikkede ting liggende, som ikke er montert enda. Ting som skal sys sammen, men det er jo litt kjedelig... Har også (fremdeles) prosjekter som jeg trenger litt hjelp med å montere. Jeg synes fremdeles det er skummelt å sy og klippe i strikketøyet, men har samtidig lyst å prøve... Men da må nok mamma være i nærheten hvertfall... Må få til det snart... Det er litt for enkelt å bare starte på noe nytt, i stedet for å få disse tingene helt ferdig. Sjerpings der altså... 

Vel, nå må jeg jobbe videre med det jeg egentlig skal her. 
Men den snik-blogg-pausa gjorde godt ;) 

Klem 



2 kommentarer:

  1. Hei Ingrid:)
    Ja ..noen tider blir tiden for knapp...og for mye skjer på en gang...slik er det bare...
    Det med orkideene i vann går helt fin.
    Jeg gjør det slik: fjern alt av bark,røttene skal være frie for alt de har grodd i (som svibel i glass) sett i en glasskrukke med litt vann i bunnen. Fyll på vann etter som det blir brukt opp.Resultatet er masse luftrøtter og friske orkideer.
    På bloggen min har jeg bilder fra orkide-frarm jeg besøkte i desember..der ser du tidlig flotte røtter..i luft:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, spennende! Var mange fine orkideer der ja! :) hvor mye av rotsystemet skal under vann ca? Har nok hatt i for mye vann trur jeg... -Så kjekt å ha en plantekyndig person å spørre! ;)

      Slett