mandag 15. oktober 2012

Ett år allerede!

Så  på kalenderen i dag, og oppdaget at det allerede har gått ett år siden vi flyttet hit til gården! Ett år går jammen fort! Men når jeg begynner å tenke etter har det skjedd ganske mye dette året likevel. 
   For det første opprettet jeg denne bloggen ganske kjapt, vi hadde jo en del planer da vi flyttet hit son jeg ville blogge om. Og selv om jeg hadde en blogg fra før følte jeg at dette var et nytt kapittel i livene våre, som fortjente en ny blogg :) 




Gården vi bor på er for dere som kanskje ikke vet det barndomshjemmet til Thomas. Gårdsdriften her var nedlagt, noe vi drømte om å endre på... 
   Men noe av det aller første vi gjorde etter vi kom hit var å pusse opp stua. Jeg har lyst å pusse opp hele huset (unntatt badet egentlig), men ett sted må man jo begynne, og stua er jo det rommet vi bruker mest. 


Jeg tenkte ikke på å ta bilde før vi hadde tatt av de mørkegrønne listene som skjulte overgangen fra gult til rødt på veggene, men du ser sånn ca hvordan det var før vi startet oppussingen. . .


Taket måtte males, og gulvbelegget måtte var utslitt. I tillegg valgte vi å fjerne "brystningslister" og male veggene i èn heldekkende farge. Vi malte også taklistene hvite, og vinduskarmer, blomsterhyller og gulvlister brune. . .

Når man flytter inn i et hus hvor det har bodd folk før deg, føles det veldig godt å gjøre huset til "sitt". Velge ut egne farger og kanskje skifte ut utslitte gulv eller andre ting. Og jeg må si at stua er virkelig blitt "vår". Den er mitt favoritt-rom i huset :)


Jeg må si at jeg trives veldig bra her på gården, og er nå veldig glad for at vi flyttet hit :) Her koser vi oss skikkelig, med levende lys på kveldene, jeg med håndarbeide, dyra har det bra, og livet er ganske så herlig :)


I sommer giftet vi oss også, og selv om det regnet store deler av dagen la ikke det noen demper på feiringa, eller skyssen fra kirka for den delen ;) 


Den 16. juni 2012 var den beste dagen så langt i livet mitt, alt ble så perfekt at jeg fortsatt strever med å ta det innover meg... 


Og litt senere på sommeren kom våre første kuer hit til gården. I første omgang fikk vi fem voksne kyr, hvorav to melket, tre skulle kalve i sommer og ei var såvidt på vei. Nå har vi seks voksne melkekyr, tre kviger og tre kalver. Men det blir nok enda noen flere i løpet av høsten / vinteren. Vi trives veldig godt med dyr i fjøset og gårdsarbeide ellers. Og selv om det til tider er litt mye jobb, så er det en jobb vi har valgt oss sjøl, og som vi liker å holde på med :)


Nå har vi bodd her ett år, og gjort mye. I løpet av vårt neste år her er det ikke sikkert det skjer like mye, men jeg håper vi får pusset opp litt til... -Men nå er det fjøset som er første prioritet, det må bli ferdig skal vi få tilskuddet vi er innvilget. 

   
Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen, mere dyr, og vår andre jul her på gården vår. For dit går det fort, så det gjelder om å tenke gaver og forberedelser fremover nå :)



Klemmer fra 
Ingrid 

1 kommentar:

  1. Så fint innlegg om det du har opplevd i 2012!
    Ja et år går utrolig fort...og når prosjektene står i kø,så er uka også ganske kort:)
    Nydelig resultat på stua..og det er godt å gjøre huset om til sitt:)
    Koslig med dyr i fjøset..er selv oppvokst med gårdsdrift så vet hva det betyr,både av jobb men også kos med dyr:)
    Kos deg i mørke høstkveldene:))

    SvarSlett