søndag 7. desember 2014

Julebakst

Ja, vi har begynt å snuse litt på julebaksten her i huset. I går bakte Thomas og Jenny pepperkaker, og i dag har jeg testet ut lavkarbo kokosmakroner. Fant oppskrift hos Ingrid på hennes gamle blogg, og jeg må bare si: disse er sååå gode! Sprø utenpå og seige inni... De var så gode at jeg måtte lage en porsjon til ;) En porsjon er til ca 12 stk, så det ble ikke så mange da. -Men jeg kan jo lage mer etterhvert hvis det skulle bli tomt for tidlig ;) 




Kokosmakroner lavkarbo:

2 eggehviter
1,5 dl tagatose (evt 0,7 dl tagatesse)
3 dl kokosmasse. 

Pisk eggehvitene lett i en kjele og tilsett resten av ingr. La massen bli seig over medium varme, det tar ikke lang tid. Sett topper på en papirkledd stekeplate og stek på 140 grader i ca 15 min. Se skal få litt fargen, men blir fort brent.

La makronene hvile litt i ovnen med døra på gløtt før de avkjøles på rist med bakepapiret under seg. De faller litt lett fra hverandre før de er blitt skikkelig kalde. 

Tagatesse gir en helt annen søtsmak enn f.eks sukrin, så du trenger ikke bekymre deg for den relativt store mengden søtt. De ble skikkelig gode :) 

Til uka skal jeg vel teste ut litt flere lavkarbo/dia kakeslag tenker jeg. Synes egentlig det er tidlig nok å bake til jul, men klarer ikke vente med å teste ut nye oppskrifter heller ;) 


Klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar