søndag 23. juni 2013

Til å tulle inn ei lita tulle i...

Håndarbeid på sjukehuset, del 2...

Når en har en baby som er så bitteliten er det vanskelig å strikke noe som passer, i hvertfall som vil passe mer enn 14 dager. -Men et teppe varer jo en del lengre. Nå har vi jo flere tepper hun har vokst ut av allerede, men de har mye lengre fartstid enn f-eks ei lue. 
   Da jeg fant ut at jeg ventet ei jente, var jeg kjapp med å handle inn garn til et hekleteppe. Bestemorsruter går jo aldri "av moten", det er alltid like aktuelt, enkelt å hekle og det blir utrolig fint. Teppet er heklet i litt div babygarn og Silja Superwash, på heklekrok nr 3. Fargene jeg valgte var hvitt, rosa (så klart) og grått (så det ikke skulle bli altfor sukkersøtt), pluss ett multifarget garn i rosa/hvitt/lilla. For å sette lappene sammen brukte jeg av det lysfrå garnet, og heklet de sammen i bakerste maskeledd, det synes jeg blir fint, og ikke så klumpete. Teppet er akkurat passe stort til å være sengeteppe i sprinkelsenga...




Det lilla teppet du ser bilder av i collagen, er også strikket i tynt babygarn (husker desverre ikke navnet på det, muligens dale babyull...) Her brukte jeg tykke pinner, nr 5 (!), og strikket fra hjørne til hjørne. Først la jeg opp tre masker, så strikket jeg riller mens jeg la ut èn maske i starten på hver omgang til teppet var passe stort (ca meteren hver veg), så strikket jeg to masker rett sammen i starten på hver omgang til jeg hadde tre masker igjen. Da felte jeg av. Denne måten å strikke på, pluss den grove pinnen i forhold til garnet gir et lett, mykt teppe med masse stretsj. Perfekt til å tulle inn en baby i :) 
  

Klarte ikke dy meg, men måtte ha med et bilde av vesle gullungen og. Hun er en skikkelig luring allerede, så tipper vi får litt å bryne oss på etterhvert. Foreløpig en hun veldig snill da <3 

Klemmer fra Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar