mandag 2. desember 2013

Bare barnemat?

Da lillegull skulle begynne å prøve seg på middagsmat i tillegg til grøten, fikk jeg veldig lyst til å prøve å lage dette selv. Vi kjøpte noen glass med gulrot&potet-purè helt i starten, og jammen er det stor forskjell fra merke til merke. Nestlè sin smakte ikke hverken gulrot eller potet, mer som kattemat egentlig. Hipp sin smakte skikkelig gulrot, og fargen på denne sier virkelig gulrot med store bokstaver også. Vi bruker litt kjøpemat enda, så lenge jeg driver og tester ut nye smaker på henne er det jo greit hun får spise seg mett hvis hun ikke liker det mamsen har snekret sammen ;)




Før jeg begynte å teste ut ting på kjøkkenet selv leste jeg litt på nettet. Her fant jeg jo masse forskjellig, så egentlig ble jeg litt forvirret. Fant heldigvis enkle greie oppskrifter på bloggen "speiltvillingene", der er det mye inspirerende om sying så vel som babymat og  interiør. -Anbefales :)  Spurte også mamma, helsesøster og flere jeg kjenner, og da fikk jeg et mer helhetlig bilde av hva som er lurt og ikke. 
  

 Jeg har ikke fått testet ut så mye enda, men nok til å ha fått litt "dilla" på dette og, selvsagt... ;) Det første jeg lagde var blomkål, squash og hvitløkspurè, ikke helt vellykket... -Eller jeg synes den var veldig god, men lillegull syns nok det ble litt for mye nytt på èn gang. Neste posjon jeg lagde nå i helga var potet og brokkolipurè. Den likte hun bedre, og smattet i vei på hver munnfull. Til det tydeligvis var nok, og jeg varmet opp kjøpemat så hun fikk spise seg mett. 
     Dagen etter fikk hun et merkelig utslett i nakken, på brystet og i hele hodet. Vi var en snar-tur på legevakta (for sikkerhets skyld), men legen mente det ikke kunne være maten. Da hadde det visst sett heeelt annerledes ut. Siden hun ikke hadde feber eller var i dårlig form var dette ikke noe å bry seg om. "Slikt kan hende av og til, ikke noe å bli bekymret av så lenge formen ellers er fin." Helsesøster menkte heller ikke det var maten, men vi kan jo drøye litt før vi prøver brokkoli igjen, for sikkerhets skyld... -Kjekt å få svar når en lurer :)

    I dag har jeg laget gulrot,potet og blomkål-purè, og er spent på om hun liker den. Skal teste den ut i morgen siden hun allerede hadde spist da denne ble mixet sammen. Jeg tok helt enkelt restene etter middagen vår, dampet grønnsakene uten salt, med babymat i bakhodet hvis det ble igjen. Ellers har jeg også laget frukt-purè, renset og delte opp ett eple og ei pære som jeg dampet og moste. -Det var skikkeig innertier! Så lenge den er temperert går den ned på høykant. Kald mat er nemlig ingen høydare her i huset. Hvertfall ikke enda ;)




Matglad lita frøken! Her er det grøten som er på tur inn i gapet og ned i magen. Enn så lenge kjører vi kjøpegrøt. Det er jo veldig enkelt og greit. Kan godt hende det blir testet ut hjemmelaget grøt etterhvert og, men foreløpig er vi begge fornøyde med kjøpegrøten. 

Det er så artig at hun begynner å spise forskjellig mat nå, det er noe jeg har gledd meg til lenge. Alle flaskene hele tiden er ganske kjedelig... I dag fikk hun tut-kopp på helsestasjonen, det blir jo spennende når hun begynner å beherske den. Ellers så fikk vi konstatert at hun vokser bra, skulle bare mangle nå når hun spiser så bra også. Vaksine ble det også, gikk så fint denne gangen og. 

Store, flinke jenta vår <3 


Mammaklem fra Ingrid



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar