lørdag 22. februar 2014

Lavkarbo = masse fett?

Lavkarbo er ett mye diskutert kosthold i diverse medier. Det snakkes om hva som er sunt og hva som ikke er sunt, kolesterol, fett og karbohydrater. Men det er jo så mye mer som er viktig! Mange glemmer å tenke på kalorier, fiber og at vi bør få i oss ett variert spekter av næringstoffer i hverdagen. Ingenting er svart / kvitt, og kosthold er mer enn proteiner, fett og karbohydrater. 

Nå har ikke jeg noen utdannelse på dette feltet å slå i bordet med, men noe har jeg da lært meg opp gjennom. Og jeg mener det å ha ett variert og naturlig kosthold er viktig, å faktisk lage mat fra bunnen av og velge minst mulig prosseserte matvarer i hverdagen. Mange tror at lavkarbo betyr at man bøtter innpå med masse fett, men det er nok ikke normalen for oss som velger denne retningen. Jeg for min egen del velger lite karbohydrater i kosten for å holde blodsukkeret mitt mest mulig jevnt. Etter at jeg fikk vite jeg har diabetes holder jeg meg unna alle raske karbohydrater. Det er faktisk etter råd fra legen jeg var hos første gangen for å sjekke blodsukkeret. Han la vekt på at jeg ikke burde spise poteter, ris, pasta, fint mel, sukker, brus, kaker godterier..... Ja du vet, raske karbohydrater. Tipset var å holde seg til mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk, fugl, egg, yoghurt, kesam, creme fraiche, cottagecheese, bær, urter... 


Vafler av bakemix fra Easy Living, 
med kesam og blåbær på. -Nam!

Og nesten viktigst av alt, mosjon. -Helst hver dag, lurt med en viss intensitet, veldig lurt å variere mellom styrke og cardio. Fysisk aktivitet senker blodsukkeret, jeg så fort at han hadde rett i det han sa. Om både kosthold og trening. Men det som likevel er vanskelig, er å holde motivasjonen oppe over tid. Å være flink hver eneste dag, det er ikke lett. Det er velsig lett å gi litt f***, å ikke gidde, å gi etter for cravings, og spise noe en vet en ikke burde.... -Men vi er jo bare mennesker, og det er menneskelig å feile. Slik er det bare, og det vil nok alltid være slik også. Vi har alltid et valg, vi kan velge å gjøre det rette, eller vi kan velge å gi blaffen. 
   Det er faktisk ikke så farlig å snuble litt, så lenge man ikke faller og blir liggende der. -Ok, så jeg spiste godteri, kanskje ganske mye til og med. Hva skjer da? Egentlig ikke så veldig mye bare jeg ikke fortsetter den dårlige trenden jeg har startet på. Hvis jeg neste dag fortsetter på den måten jeg ønsker å leve er det faktisk ikke så himla farlig. Man kan skeie ut litt i blant  og likevel klare seg bra. Så lenge ikke utskeielsen blir veldig stor, over mange dager / uker, slik at man faller helt ut av det og ikke kommer seg innpå rett spor igjen. Det er helt greit, menneskelig til og med. 

Det florerer av blogger og artikler om lavkarbo, vektnedgang, livsstil og trening både på nett og i blader og aviser. Jeg vet det, jeg hadde ikke trengt å skrive om det sjøl egentlig. Likevel følte jeg at jeg trengte det, mest for min egen del. En blogg er som en dagbok, hvertfall for meg. Kosthold, trening og livsstil er noe som opptar meg mye for tiden av naturlige årsaker. Er ikke du så interessert i det har du også et valg. Du kunne valgt å ikke lese videre etter å ha sett overskrifta ;) 

Jeg er godt i siget med trening og kosthold, og jeg er fornøyd med valget mitt. Endelig har jeg mer energi, ser lysere på ting og er mer fornøyd med meg sjøl og livet mitt. Dagene er lysere og lengre, og sola er fremme av og til. -Det må man jo bare LIKE! 

Klemmer fra Ingrid
-Blid og fornøyd :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar