lørdag 25. oktober 2014

2 måneder igjen..

Da er vel tiden inne for ett nytt innlegg i kategorien mat, lavkarbo, diabetes igjen...

   Tiden flyr, og det er kun to måneder igjen til jul. To mnd til 1. juledag i dag for å være nøyaktig... -Og hvordan går det med denne vektnedgangen og kostholdet da? Tja, litt opp og ned, bokstavelig talt. 
   Går ned ett par kg, og så opp igjen ett par kg... -Men jeg har på ingen måte gitt opp! Det gjelder bare å stramme inn enda litt mer på ett par områder. For de som har prøvd lavkarbo, eller går på det, så vet de at det kan være vanskelig å finne riktig balanse mellom næringsstoffene. Og for de fleste vil dette si; nok fett, lite nok karbohydrater. Det er jo ikke likt for alle heller, så fins ingen fasit her.  Dette gjelder oss som bruker LK som en slankemetode i perioder. Går man på LK "på livsstid" fordi det passer en best av ulike grunner (som jeg også gjør til vanlig) trenger man jo ikke være så nazi på disse tingene. 





Jeg leser en del blogger for inspirasjon og informasjon, bl.a. Lenabeatrice og lavkarbotips, og har nå fått et nytt spark bak ;) Så nå har jeg laget meg en ny og mer spesifikk strategi kontra den jeg laget meg for noen uker siden. 


Min plan: 

- Skrive ned hva jeg spiser og drikker, regne ut innhold av karber, fett, prot, og samlet energi pr dag. Hvertfall i starten, så jeg har kontroll, det er fort gjort å ta litt mer eller mindre av ting enn en trur...

- Prøve å ligge på de anbefalte verdiene i regnestykket dette gir.

- Drikke mindre kaffe, max to kopper om dagen.

- Fortsette med trening/aktivitet minimum tre dager i uka. Nå som forkjølelsen endelig ser ut til å slippe taket håper jeg å klare gjennomføre dette nå! 

- Unngå søtning og erstatningsprodukter, som Atkinsbarer, kakemixer, brødmixer ol i størst mulig grad. 

- Ta litt fun light / Pepsi Max av og til. 

- Null alkohol. Det gjør vektnedgangen bare vanskeligere for min del, både fordi det tilfører mer kalorier, senker fettforbrenningen, og øker søtsuget. Etter et glass eller to med vin er det ikke måte på hva jeg kan finne på å dytte i meg. Har drukket veldig sjelden de siste månedene, så dette vet jeg at går bra :) 


Strengt? -Tja kanskje, men det er jo bare for en liten periode det er strengt da :) Gleder meg egentlig, føles greit og ha et opplegg og følge. Skriver det ut og henger opp på kjøkkenet til påminnelse i svake stunder. -For de kommer nok, det er jeg forberedt på. Det som gjør LK litt vanskelig, hvertfall til man er kommet inn i det, er at litt utskeielser her og der fort blir for mye. Da skjer det ikke noe på vekta, eller den går feil vei igjen.. 

Nå skal jeg finne ut eksakt hva jeg får i meg, og se hva slags endringer jeg må gjøre. Blir spennende å se, helt klart :) 


Klemmer fra ei med håp ;) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar