torsdag 26. april 2012

Geranium

Den er veldig nært beslektet med Pelargonia. Da jeg søkte på info om Geranium, fikk jeg opp om Pelargonia i stedet. Men slik jeg  har skjønt det, så er det igrunnen den samme planta. 

 Vanlig hagepelargonia (Pelargonium x hortorum) har vært en av våre mest populære potteplanter i mer enn 100 år, mye av grunnen til plantenes popularitet er trolig at de er vanskelig å ta livet av. I dag finnes det utallige sorter på markedet, i de lekreste farger og variasjoner. Noen passer best i vinduskarmen, andre på verandaen, mens atter andre kan plantes ut i bed i hagen. Mange av sortene trives like godt uansett hvor de blir plassert.




 Pelargonia er nøysomme og enkle planter. De liker vann og gjødsel jevnlig. Plantene trives i både sol og halvskygge, og kan med fordel tørke lett opp mellom hver vanning. Rosenknoppsortene plasseres gjerne under tak for å beskytte blomsten mot vann og råte. Enkle blomster tåler regn bedre. De småblomstrede engelske pelargoniene tåler godt både sol og regn, og vil blomstre rikelig hele sommeren.





Tidligere ble pelargonia ofte kalt geranium, men det navnet er ikke så mye brukt lenger.  De første pelargoniene kom til Europa fra Sør-Afrika rundt år 1600, og allerede på 1700-tallet ble planten kommersielt dyrket i stor skala. Siden 1950-tallet har interessen for pelargonier vokst mer og mer, og hvert eneste år presenteres nye sorter med fargekombinasjoner man tidligere ikke trodde var mulig å få til. I dag regner man med at det finnes over 8000 pelargoniasorter i verden.

All denne informasjonen, og mere til, fant jeg på bogrønt.no Jeg liker veldig godt å lese meg opp på planter jeg har, så er jeg bedre rustet til å "få de til".       
   I mars fikk jeg masse geranium-avleggere fra ei tante av meg. Planen er å bruke de i bryllupet vårt, som pynt på bord etc. -Og nå blomstrer allerede flere av dem, og det er knopper nesten alle, har jeg sett. Jeg liker veldig godt de "Gammeldagse" potteplantene, synes de er så sjarmerende. Geranium er jo også veldig hardfør, og enkel å føre videre med avleggere. Mange grunner til at den er en favoritt her i huset :) 




Skjønnheten over her heter Dronning Ingrid, og er blant annet mye brukt på det danske slottet :) Fint navn det ;) 


Klemmer fra Ingrid 
(er ikke dronning, men har en blomst oppkalt etter seg ;) ) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar