torsdag 29. mars 2012

Påske-kaktus



OGSÅ KJENT SOM
Hatiora gaertneri


(tidligere Schlumbergera gaertneri eller Rhipsalidopsis gaertneri), rikt forgrenet, ledd-delt kaktusart med purpurrøde blomster. Ligner på JULEKAKTUS, men blomstrer hos oss ved påsketider.
~o~

Min er hvit, som den på bildet under her, men er blitt litt større. Kjøpte den for to påsker siden nå, og at den blomstret i fjord må mamma få æren av, da var den nemlig på "ferie" hos henne :)


Bildene fant jeg på google, som vanlig ;)  

Jeg har også sett på min søken etter kunnskap at det er lurt å "beskjære" den etter endt blomstring, før neste hvileperiode. Man bare kniper av, dette er bedre forklart inne på Hagepraten.no -Kjempesmart, da kaktusen blir mye finere og tettere i veksten. Nå gleder jeg meg bare til å se hvor mange knopper den har tenkt å sette, må nok følge ekstra godt med nå ;) 
   


Klem fra Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar