onsdag 7. mars 2012

Quilting

En sy-teknikk som egentlig har vært ganske ukjent for meg til nå. Jeg har såvidt vært borti det, men da gjort det enkelt og greit, på symaskin med rette eller buede sømmer. Å quilte vil si at man syr gjennom to lag stoff med ett lag vatt mellom for at disse skal sitte godt sammen. Som regel er det øverste stofflaget da en quilt, et lappeteppe, duk eller liknende. Hele kluet er at det skal bli pent, og gjerne fremheve formene i quilten. Aller helst skal man quilte dette for hånd, men man kan også bruke symaskin. 



På bildet her ser du litt av en løper jeg sydde i fjord. Her har jeg brukt symaskin og lett buede sømmer langsetter løperen. Men nå har jeg såvidt begynt å snuse på hånd-quilting. Det er visst dette som det mest "riktige" i følge mer erfarne quiltere. Så mitt nyeste lappe-prosjekt er nå i ferd med å bli quiltet på "gamlemåten", og jeg må si at deg faktisk går overraskende bra hittil. Jeg gjør det enkelt, og følger formene i "blokken". 
   
Jeg gleder meg til å se den ferdig, men må innrømme at jeg koser meg veldig i prosessen også. Her gjelder det å bruke god tid og være konsentrert.

-Stay tuned!

Klem fra Ingrid 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar