onsdag 12. november 2014

Lure lunch-tips :)

Uka er kommet skikkelig igang nå, og jeg er (endelig) kommet inn i de gode rutinene mine igjen... Det skumle med å skeie ut for meg er at det er sååå vanskelig å komme inn igjen på rett spor.. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør det i det hele tatt, men jeg er vel kun ett menneske.. :p 
   
   -Anyway, Jeg har ett par tips å komme med,
i den forbindelse..


Matpakke

Litt inspirasjon fra to blogger jeg følger :)
http://www.ingridsblogg.no/
http://kamillak.com/


Når en jobber eller går på skole kan lunchen være en utfordring. Det vi jo er vant til er å ha med brødskiver, hvertfall er mange det. -Men hva da på lavkarbo? Jo, man kan bake LK-brød eller knekkebrød. For mange er nok dette redningen. Jeg har igrunnen gått bort fra dette, synes ikke brødene er så gode, og det blir fort litt for mange karbohydrater nå som jeg prøver å holde meg i ketose. (-Og uansett egentlig for blodsukkeret mitt.. ) Med mindre man er ett sted med veldig godt utvalg (salatbar f.eks), er det ikke sikkert det å kjøpe seg mat der og da er den rette løsningen heller. 

De siste ukene har jeg vært på arbeidspraksis igjen, og har da valgt å ha med meg matpakker sjøl. Innholdet i dem har variert veldig, men de har alle vært lavkarbo. 

Jeg har f.eks hatt med:

-Cottagecheese, youghurt, musli og bær.
-Kyllingfilèt, m div salatingr pluss majones.
-Enkel eggesalat: to kokte egg, en liten tomat og majones. Kuttet opp og blandet sammen..
-Omelett med skinke og ost.

Favoritten nå er nok den enkle eggesalaten. -Enkel og kjapp og lage til (eggene kan fint kokes kvelden før), smaker kjempegodt (synes jeg), holder blodsukkeret stabilt, og metter leeenge. -Perfekt :) 




Kaffe 


http://lenabeatrice.net/


En annen karbo-felle det kan være lett å gå i (særlig om man har lyst på noe godt, jeg snakker av erfaring...) er kaffe. Eller lettere sagt latte, cappochino osv... Kjøper man den ferdig, evt i kaffemaskin med kapsler eller i porsjonsposer til å tilsette vann, er det veldig ofte en del karber. I sirupen (som gir den gode vanilje/karamellsmaken) er det igrunn bare sukker, desverre...
   Så som med det meste er det lurest å "blande sjøl", så vet man hva det inneholder. Mine favoritter om dagen er: 
- Kaffe (svart såklart), en liten skvett fløte (evt hel-mjølk), og enten noen dråper stevia med smak (vanilje er favoritten), eller et lite dryss kanel og sukrin gold på toppen. -Det er så godt! Minst like godt som noen kjøpe-lattè spør du meg :) Og kanskje spesielt godt ettersom den kan nytes med relativt god samvittihet ;) 

Ellers er jeg inne i en veldig te-periode nå, det fins sååå mange gode... 


Håper disse tipsene kan være til nytte, for meg er de hvertfall nyttige ;) 


Klem



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar