torsdag 13. november 2014

Prøvesmak på jula ;)

Jeg fikk så lyst til å prøve-lage-og-smake litt julegodt i kveld. Bladde fort gjennom oppskriftene mine for å se hva som fristet. Hadde egentlig lyst på brente mandler, men fant ikke oppskrifta i farten... Så da ble det en god nr to; 
peppermyntekuler :) 





Du trenger:

* en liten lettpisket eggehvite
* en ts tragant (fås på apotek)
* 10 - 15 dråper peppermynteolje (eller mer)
* ca 4 dl melis / sukrinmelis
* evt mørk sjokolade / kakao-pulver  til pynt

Bland sammen alt. Det skal bli en ganske fast masse du kan trille kuler av, så tilsett evt mer melis. Trykk fast en sjokoladebit på hver kule, evt rull de i kakao. 

Jeg lager såklart med andre typer søtt enn vanlig melis. De siste gangene har jeg gjort med blanding av sukrinmelis og candarel. I dag måtte jeg tilsette litt tagatesse og for å få nok. Neste gang skal jeg prøve med kun tagatesse, den er det mye bedre smak på synes jeg, den knaser ikke mellom tennene på samme måte som candarel, pluss at magen tåler den bedre ;) I dag valgte jeg også en annen ny vri, peppermyntekulene mine ble litt løse og klebrige, så jeg rulla dem i kakao-puler i stedet for sjokoladebiten (som jeg uansett ikke hadde). 

-Det ble skikkelig godt!  







En liten prøvesmak på jula må vel være lov...?
Det selges jo så mye juleknask i butikkene allerede. 
Dessuten er dette noe jeg kan 
nyte uten så altfor dårlig samvittighet ;) 


Klem



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar