mandag 2. januar 2012

Surkål

Endelig har jeg knekt koden!! Jeg har lenge hatt lyst til å koke surkålen sjøl, men har ikke prøvd så mange gangene ennå. Jeg synes nemlig det har vært litt vanskelig å fine "den rette" oppskrifta, ble liksom aldri helt fornøyd. -Ikke før i går. Med litt mix av to oppskrifter og litt etter egen smak og behag, ble den endelig perfekt, surkålen. 
   Her får du min surkål-oppskrift: 


1 kg kål, snittet fint opp
2 epler i tynne skiver
2 dl vann
1 ts karve
1,5 ts salt
1 ss sukker
0,5 dl stekesjy/ribbefett
ca 0,5 dl eddik


Legg lagvis med finsnittet kål, epleskiver og karve i kjelen. Hell over vannet, og la surkålen småkoke i ca en time. Mot slutten av koketiden smaker du til med eddikk, salt og sukker, slik at surkålen blir akkurat passe syrlig/søt, slik du vil ha den. Målene over er kun veiledende circa-mål, du må smake deg fra litt oxo. 



Siden vi (jeg) kun hadde spist ribbe på julekvelden hittil i jula, ønsket jeg meg ribbe til middag i går. Thomas, som er sjølutnevnt ribbekokk her i huset, prøvde Hellstrøm-metoden på ribba, mens jeg prøvde meg på en ny vri på surkålen. -Og begge ble ganske så vellykkede. Svoren ble ikke sprø, men kjøttet ble veldig saftig og smakfullt. Sausen av stekesjyen ble helt hinsides god. Surkålen ble veldig god, og fikk en litt rosa-aktig farge grunnet epleskallet, men grunnet min utålmodighet ble den litt brent...  Plukket vekk det verste, og smaken var reddet, gudskjelov :) 
   Vi åt og koste oss sammen med Thomas sin bestemor, Margit, som vi hadde invitert på 1. nyttårsdags-middag hos oss. Trivelig, med masse tente lys og fyr i ovnen attåt :) 



Nyttårs-klem fra Ingrid 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar