onsdag 30. mai 2012

Kjøkken-hage

Vår og sommer er tiden for å stelle ute i hagen og på åker og eng. Det gjelder selvfølgelig for oss også. Nå har vi satt en god del poteter, og vurderer litt andre grønnsaker også, blant annet gulrot, kålrot og brokkoli. Skal ringe litt rundt i dag angående hva vi kan få tak i til hvilken pris. 
   Også i hagen har jeg samlet litt nyttevekster, nemlig krydder urtene jeg hadde på kjøkkenbenken. Der ble det nok litt for lite lys, samt at de fikk vann litt sjelden... Men i et bed på "solsiden" av huset håper jeg de vil trives bedre. 






Så langt har jeg disse i nyttebedet i hagen:

-Basilikum
-Gressløk
-Koriander
-Rosmarin
-Timian

Gressløken skal jeg flytte dit i dag, fra et overgrodd bed ved fjøset. De andre er urter kjøpt i matbutikken. Noen har bodd på kjøkkenbenken en stund, som nevnt over, mens koriander og rosmarin er nye satt direkte ut. Ser ut til at det har vært litt kaldt i natt for koriander (-3 grader), blir spennende å se om den overlever. Jeg har også tenkt på å ha litt dill der (tenk så godt til reker og annen sjømat), har lest meg til at det kan såes direkte i bedet. Skal se etter frø i dag. 
   Neste år tror jeg at jeg skal så litt urter sjøl, de blir mer hardføre enn de fra matbutikken, og smaker mer. Må se an hvordan det går med de jeg har. Kan hende jeg klarer å overvintre dem og... 

Nå skal jeg bare spise litt frokost, så bærer det nok ut for å grave litt i jorda tenker jeg :) 



Ha en fin dag, 
ute eller inne!

Klem fra Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar