mandag 14. mai 2012

Stiklinger

I går fartet vi rundt mye av dagen, det føltes som ett langt, sammenhengende kaffe-slabberas hele dagen etter to og utover... Men det var veldig koselig da, bevare meg vel :) Og så fikk vi utrettet litt og, fikk ordnet med flere jordleie-kontrakter. For jord trenger vi jo, skal det bli fòr på kuen til høsten.

   Underveis på vår kaffe-drikke-ferd kjørte vi innom min mor og far en tur, siden vi likevel passerte der. Og jammen var ikke søteste Hanna-tante-gullet der sammen med sin mamma og pappa (min søster og svoger). Hun blir så stor og fin, vokser så fort! Og som hun moret seg med å lage grimaser til oss voksne! Tror hun syntes det var moro vi lo, for hun gliste og koste seg skikkelig :) Og så fikk jeg litt kos da, herlig! 



Men det jeg egentlig skal frem til er at jeg fikk med med stiklinger av jordbærplanter hjem igjen. Hele tolv stykker ble det, som jeg har plantet i potter inne så lenge. Det er jo litt tidlig vår og kaldt ennå her på østlandet, og en del av stiklingene var ikke så store heller. Jeg tenker å plante de ut i kasser bare det blir litt varmere i været. Nå er det jo rett som det er frost på nettene, så jeg tror det blir en bra løsning. 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jord de vil ha, men jeg spurte meg litt for blant folk jeg kjenner som har jordbær. Og jeg fant vel egentlig ut at de ikke skulle ha ren matjord/blomsterjord, for det ville bli for tett og for feit jord. Men da jeg leste om jordbærplanter på Egge Gård sine nettsider nå nettopp så sto det at de skal plantes i ny frisk torv/blomsterjord. Så nå er jeg litt i tvil egentlig... De står i blomsterjord iblandet litt sand nå, så jeg får prøve det ei stund. Vurderer å ringe min gartner-tante i nordland for å søke litt råd hos henne, men søker litt på nettet etter mer info i første omgang. 


Uansett så er det spennende å prøve noe nytt, og kjøkkenhage er noe jeg har ønsket meg lenge. Tenk så gøy å kunne dyrke litt av maten sin sjøl, bare å gå ut å plukke seg det man trenger. Det tror jeg må være toppen av lykke :) Vi skal jo sette poteter også, og så skal jeg prøve meg på litt grønnsaker etterhvert, men det blir nok ikke før neste år. Jeg har hørt rykter om at jeg kanskje får meg drivhus også, til neste år antakelig. 

   Så selv om det skjer mye dette året, så er det igjen masse begivenheter til neste år også! 

-Å, det skal bli så staaas...! 


Gleder meg skikkelig til å kunne plukke solvarme jordbær i egen hage utpå sommeren! Det blir vel ikke så store avlinga i år, men likevel. Smaken på de som som blir er det nok vel verdt å vente på tenker jeg.

@~>~~

Klemmer fra Ingrid
-med hage og planter på hjernen ;) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar