mandag 12. desember 2011

Bare må ha det

Til jul bare må jeg ha "Verdens beste pepperkaker". Sikkert fordi mamma pleier å ha det, og fordi de er utrolig gode. De vanlige pepperkakene kan bare gå og legge seg. Dessuten er de nesten viktigeste ingrediens i en dessert i tillegg. Så i dag har jeg sikret meg julas porsjon. 




Verdens beste pepperkaker

250 g smør
250 g sukker
ca 500 g hvetemel
2 ts kanel
1/2 ts pepper
1 ts kardemomme
1/2 ts natron
1 ts hornsalt 
1 dl melk

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Ha i hvetemel blandet med krydder og hevemiddel utrørt i melka. 
Trill ut deigen i 4 pølser, 3-4 cm tykke. Pakkes tett med plast og settes i kjøleskapet over natta. Skjæres i skiver på skrå, drøyt en halv cm tykke. 
Stekes midt i ovn på 175 grader, i 10-12 minutt.


Mens jeg hadde ånden over meg lagde jeg også puffetrisboller. Enkelt og kjept, og farlig godt. Og denne gangen var jeg litt smart og kjøpte mindre former til dem. Vanlige muffinsformer blir igrunnen for store til disse mektige konfektkakene. Oppskrift finner du her, på matprat.no .


Så nå kan igrunn jula snart komme for min del. Kaker til kaffe`n er i boks :) 

-Ingrid 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar