tirsdag 13. desember 2011

Julerose

I dag har jeg hatt kjempekoselig venninnebesøk av Therese. Hun kom i snøværet og vinden med en nydelig blomst som gave. Slettes ikke nødvendig, et koselig besøk er gave i massevis, men kjempekoselig! Jeg har aldri hatt Julerose før, men det var kjærlighet ved første blikk. 





Hun har til og med satt oppi en englegutt, ser du det? Smelter hjertet mitt, englegal som jeg er. Hver gang jeg får en plante jeg ikke er kjent med gjør jeg alltid litt research på stell og plassering. Slik er jeg sikrere på at den vil trives hos oss, og vokse seg stor og fin. Julerosa er jo faktisk en staude, har jeg funnet ut, og kan plantes ute til sommeren. 
   På min lille kunnskaps-innhente-runde kom jeg over flere interessante sider.
-Inne på Anitas Julesider fant jeg beskrivelse om stell av alle våre kjente juleplanter. Og inne på Urtekilden fant jeg dette lille stykket om Juleroser:



"Hvit julerose ble ansett for å ha magisk kraft, den kunne gjøre magikeren usynlig og beskytte dyr fra onde ånder. En legende forteller at blomstene til julerosen opprinnelig var svarte, men at de mirakuløst ble hvite som snø da Jesus ble født. Urten inneholder et giftig alkaloid som virker hjertestimulerende. Hvit julerose har blitt brukt som et abortfremkallende middel, brekkmiddel, urindrivende middel og kraftig avføringsmiddel. Store doser kan paralysere sentralnervesystemet, så vanlige urteleger anvender ikke lenger hvit julerose. Urten brukes imidlertid i form av det homeopatiske preparatet Helleborus."




Det snør fortsatt, jeg lurer på om all den snøen som jeg har venta på snart er kommet likevel. Men været spiller liten rolle når man har det koslig innomhus. Med levende lys, te i koppen og ny blomst i vinduskarmen kan det blåse og snø så mye det vil for meg :) 


Førjulsklem fra Ingrid. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar