fredag 16. desember 2011

Julestjerne

Thomas og jeg går nå vår fjerde jul i møte sammen. Og for fjerde år har jeg fått ei hvit julestjerne av kjæresten min. Jeg mistenker han for å kjøpe større blomst for hvert år, den jeg fikk nå er i alle fall den største jeg har sett noen gang. Ikke at jeg klager altså, langt derifra. Det er kjempekoselig å få blomster, spesielt når det er fra den eneste ene.  




Julestjerne
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Julestjerne (Euphorbia pulcherrima) er en plante som opprinnelig kommer fra Mexico, hvor den kan bli 4–5 meter høy. Aztekerne kalte dencuetlaxochitl, og i følge deres tro fikk den sin karakteristiske røde farge da en gudinnes blod dryppet ned på bladene. I Norge brukes den gjerne som potteplante i julen, og den finnes i dag i variantene rosa, rød og hvit.

Sagn fra Mexico
Fra Anitas julesider
Et gammelt sagn fra Mexico forteller om ei fattig jente som ikke hadde noen gave å legge på alteret julekvelden. Den lille jenta gråt fordi hun ikke hadde noe med til kirken. Med ett sto en engel foran henne og  ba henne plukke noe ugress som sto langs veien. Da jenta kom frem til alteret blomstret plantene opp i nydelige grønne og røde farger, og den første julestjernen var et faktum. På Spansk heter blomsten "Flor De Nochebuena" -Julenattblomsten. 

Julestjerner er ikke veldig vanskelige å stelle, jeg har jo hatt mine lenge, så det er ingen heksekunst. De må ha passe med vann, liker ikke å tørke ut, men heller ikke å være for våte. En dusj i ny og ne er også lurt. Men det viktigste er nesten å pakke de godt nok inn på tur hjem fra butikken. 
   Fine er de ihvertfall, om man liker de røde eller hvite best er jo en smakssak

~Førjulsklem fra Ingrid ~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar